Eh bé...
Ton 1er article ci dessus Flying'Enclume me laisse surtout penser que nos casque EN-966 comme les autres d'autres nomes aussi d'ailleurs, ne protège pas grand chose au vu des accélérations qu'ils permettent et surtout compte-tenu, qu'une fois de plus (pour ce qui est des normes, leurs normes ne tiennent pas suffisamment compte des circonstances réelles des éventuels accidents auxquels nos crânes si précieux sont exposés en vol libre comme en ski. La partie dans les conclusions à propos des risques d'accélération rotative est très parlante à propos. Avec une remarque à méditer sur ce qui peut provoquer ces efforts en rotation telles caméra, mentonnière ou encore profilage aérodynamique de casque.
Concussions
The reference for the above table noted that the threshold for a mild concussion is around 98 g. Of note – these numbers are for direct strikes to the head. Strikes that result in rotation or strikes to the face/jaw area can greatly increase the risk of concussion.
In fact, a report by one of the founders of the MIPS helmet system states that it is not the linear impact that causes the concussion but instead an end resulting rotation. Something to remember if one has any sort of protrusion from their helmet (camera or ‘aerodynamic features’ ) that may catch during an impact with the ground and introduce a relative rotation between the brain and the helmet/skull.
Keep in mind that none of the above helmet standards test against injury vs. rotation.
Summing it up
Judgement, Skill, Luck – when all 3 of these fail us, the nets of Insurance comes into play. Passive Safety and Health Insurance are the last to try and catch us before the final floor of Life Insurance.
Helmets are part of our Passive Safety net, hopefully never needed yet welcome when they are. But helmets are not without limitation and knowing that limitation reinforces the importance of not falling through to the net of Passive Safety.
Helmets are important, even critical in paragliding, but even more so is the ability to avoid a situation where a helmet is needed in the first place.
Be safe out there.
Comme l'auteur du casque le laisse entendre,
si le casque garde tout son intérêt en tant que sécurité passive, il est bon de tout faireen termes de sécurité active pour éviter d'avoir à y recourir à cette sécurité passive.