Après le décès d'un pilote suite à dysfonctionnement d'un Cut Away qui n'a largué que d'un côté, un pré-rapport officiel est paru.
http://www.komisje.transport.gov.pl/media/5904/2015_0860_RW.pdfC'est en Polonais mais un résumé des principales conclusions en a été fait en Anglais, le voici :
(j'ai pas trop le temps de traduire en Français, d'autres s'en chargeront)
- the cut away system has failed to work. The left side has deployed properly, the right side, connected to RSL, did not deploy;
- the failure of deployment seems to have been caused by the shape of the main carabiner, causing one of the rings to get locked in its position, failing to deploy;
- a number of carabiners from various manufacturers have been tested, with the failure of deployment being reproduced a number of times, which means that the fault cannot be linked to any single manufacturer;
- a number of acro base systems from other manufacturers have been tested and a similar behaviour (failure to deploy) has been witnessed, in a number of cases;
- the carabiner used by the pilot involved is shown on page 3 (middle picture, signed "Fot. 4");
- the locking of the mechanism occured with just the weight of the harness itself;
- the report contains a couple of pictures showing the position where the release mechanism has failed to work properly, due to the rings getting blocked by the main carabiner.
Comme il est indiqué que le problème peut concerner différents mousquetons et différentes sellettes, il me semble important de diffuser rapidement l'information.
Tout possesseur de sellette Cut Away quelle qu'elle soit devrait vérifier que le système fonctionne avec les mousquetons qu'il utilise actuellement, même si ça s'avère inutile.