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Forum de parapente

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Auteur Fil de discussion: Phi Scala  (Lu 34486 fois)
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Nicolas - AirDesign
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« Répondre #50 le: 07 Septembre 2022 - 12:00:25 »


Pas pu tester pour cause de ptv, mais de tous les retours un peu objectifs que j'ai, la v4 est super mais se démarquerait pas particulièrement d'une sport C 3 lignes moderne de type alpina et serait en dessous d'une fusion sur la perfo

Intéressant intéressant... Mêmes tailles mêmes PTV même sellettes ??
On n'est pas forcément tous du même avis donc. Par exemple des pilotes qui ont changé leur Fusion ou Alpina pour des Volt Clin d'oeil.
Ou des pilotes qui ont volé aile dans aile Fusion vs Alpina... C'est clair que la Fusion est sûrement (aussi) au top des perfs de EN C. Tout comme l'Alpina. C'est clair qu'aucune n'est comparable à une Zeno 2 full bar. Les comparatifs EN C de Ziad donnent des indices ?
M'enfin comme je le disais ailleurs, à ce niveau, ce n'est pas que l'aile qui fait la différence.
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« Dernière édition: 07 Septembre 2022 - 12:09:34 par Nicolas - AirDesign » Signaler au modérateur   parapente Enregistrée

Nico
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« Répondre #51 le: 07 Septembre 2022 - 13:38:00 »

De mon point de vue, les comparaisons "plume dans plume" de type ZIAD ne valent rien pour les mesures de perf, même avec la même sellette.

A partir des mesure en soufflerie d'H.Belloc de 2012 sur les sellettes, on a ce qu'il faut pour estimer l'incertitude si on change le pilote dans la même sellette.
Écarts de SCX (min-max/2) :
Effet de corpulence/habillement -> +- 0.026
Effet d'inclinaison dans la sellette -> +- 0.028
Effet d'incidence de la sellette -> +- 0.012
Effet de dérapage de la sellette -> +- 0.014
Effet de position des bras (entre le long des élévateurs et en angle droit) -> +- 0.029

Somme -> +- 0.11

Sur un parapente Finesse 11, à 11m/s et 90kg de PTV, l'incertitude du pilote est donc de +- 7.7N -> Ce qui donne une finesse entre 10 et 12 !
Et juste l'effet de mettre les bras le long de élévateur ou non -> entre 10.7 et 11.3 !

L'incertitude sur le pilote est donc en général bien supérieure à ce que l'on cherche à observer .
Le minimum, c'est de refaire la comparaison en interchangent le couple pilote/sellette tout en étant rigoureux sur la position. Et encore, il faut que ce soit en air calme sinon il y a statistiquement peu de chance de converger et on obtient n'importe quoi.

Pour comparer la vitesse, c'est plus simple car elle ne dépend que très peu de la trainée.
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Brotaufstrich
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« Répondre #52 le: 07 Septembre 2022 - 14:03:18 »


Pas pu tester pour cause de ptv, mais de tous les retours un peu objectifs que j'ai, la v4 est super mais se démarquerait pas particulièrement d'une sport C 3 lignes moderne de type alpina et serait en dessous d'une fusion sur la perfo

Intéressant intéressant... Mêmes tailles mêmes PTV même sellettes ??
On n'est pas forcément tous du même avis donc. Par exemple des pilotes qui ont changé leur Fusion ou Alpina pour des Volt Clin d'oeil.
Ou des pilotes qui ont volé aile dans aile Fusion vs Alpina... C'est clair que la Fusion est sûrement (aussi) au top des perfs de EN C. Tout comme l'Alpina. C'est clair qu'aucune n'est comparable à une Zeno 2 full bar. Les comparatifs EN C de Ziad donnent des indices ?
M'enfin comme je le disais ailleurs, à ce niveau, ce n'est pas que l'aile qui fait la différence.
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Oui globalement des essais au même placement dans le ptv taille et bonne sellette, sur des journées normales
C'est de l'ordre du ressenti, différences très subtiles j'imagine.
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Nicolas - AirDesign
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« Répondre #53 le: 07 Septembre 2022 - 14:10:54 »

Merci Colombo.
Et sur toutes ces ailes de même catégorie (voire à une catégorie près), en air calme, les écarts sont vraiment faibles, limite perceptibles (sauf parfois à fond d'accélérateur).
C'est la capacité de glisse en air actif (là où on vole avec ces ailes) qui est plus intéressante. Et difficilement quantifiable. En tout cas pas sur un seul cheminement ou une seule transition... En conception on passe notre temps (quand l'objectif est la perf) à comparer, en interchangeant les pilotes, en minimisant toutes les variables (modèle de sellette, vêtements, position dans la sellette, différents types de masses d'air...). On travaille sur des écarts vraiment faibles. La compétition reste un beau laboratoire. Où on a parfois aussi des surprises. Et tes instruments spécifiques surement très intéressants aussi.
Du coup tu as raison Brot, il reste le ressenti. Genre on aime ou on n'aime pas. On y croit ou on n'y croit pas !


Bon j'arrête le hors sujet, qui en plus est sans fin.
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Nico
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« Répondre #54 le: 07 Septembre 2022 - 16:29:33 »

La compétition reste un beau laboratoire. Où on a parfois aussi des surprises.
Y'en a même qui gagnent avec des ailes qui volent pas droit.
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coumeduger
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« Répondre #55 le: 14 Janvier 2023 - 22:16:41 »

https://flybubble.com/blog/phi-scala-light-review-by-kinga-masztalerz

Kinga Masztalerz has flown Phi's "radical 2×2 liner" for a full season in the Southern Alps of New Zealand. She tackled full-on midsummer conditions, including rough lee sides and windy valleys, launching with tail winds and landing backwards numerous times. She also took the Scala Light on solo vol-biv trips and SIV training. ​Kinga reviews the Scala Light, and compares it to the Advance Omega XAlps 3 and the Ozone Zeolite.

Why "radical 2x2 liner"?

" (...) The Scala Light is the first wing to have only four main lines per side (two As and two Bs), whereas standard two-liners have six main lines per side (three As and three Bs). In addition to these, as with other wings, are the stabilo and brake lines, of course.

Unboxing

Risers

There’s been an X-Alps-based trend to shave every gram from risers and make them look like spaghetti, but for a wing that’s used in hike and fly racing or vol-bivouac adventures, that’s undesirable. They're difficult to check with one glance, and too often on a tricky take-off you end up launching with something twisted. I've done it myself and seen many great pilots do it. That's why the Scala Light has proper risers with latches and very comfortable large B control bars. The soft links are nicely covered so they won't hook on anything. Just perfect risers for this type of wing.

Lines

Well, there aren't many! However, they're well marked, and it’s obvious how to find a stabilo or whatever you need in an emergency.

Canopy

It’s compact and easily manageable. Short, flexible rods make packing super-easy and the whole glider very compact.

Take-off

This thing is so easy to launch! I've flown trickier EN B wings. It stays on the ground if you want it to, even in strong winds, and rises at the slightest touch when you say so. It goes up like a dream, literally self-centring, and with very intuitive brake input timing. It's incredibly straightforward: I needed no adjustment period, and there was no weird shooting, snaky behaviour or uneven acceleration through the power zone, just super-smooth and even rise.

In weak or no wind it doesn't hold the wall as easily as some more rigid canopies and often breaks in the centre a bit, like many other high AR wings, but it's still easily manageable and I probably wouldn't even notice it much if I hadn’t seen footage from towing with back wind (yeah, I know!)

In flight

The handling is very straightforward. The canopy transfers air movement precisely to the brakes. In dynamic air, it's a talkative canopy with quite a soft feeling, which I personally love. It's easy to recognise what's happening in the air and catch potential pressure loss before it becomes a problem.

I flew the Scala for the whole season in the Southern Alps of New Zealand in some full-on midsummer conditions, and took her on vol-biv, into some rough lee sides and windy valleys. I took off with back winds, landed backwards quite a few times, and didn’t have a single proper collapse. The canopy is very stable, but not “cemented”. It requires active piloting, but even when at times it started losing pressure, it communicated clearly and it was easy to give it proper, timely input and stop it from closing.

The brakes are linear and soft with precise feel, with short travel typical for the class. It’s less physical than the OXA3 or Zeolite, and the handling’s more subtle. I often compare it to talking: I like wings to whom I can whisper my commands, and don't have to yell at them! Just a personal preference of course; I know there are pilots who prefer harder brakes.

It turns flat but at the same time it's very agile, it immediately reacts to weight shift and you can wingover it easily. I've never flown a wing which combined these two elements so nicely.

On the speed bar… ahh! This is where Scala shows what she's made of, a true X-Alps machine. What's more, the full speed range is very usable, and the feeling on the bar is very clear, with precise control using the B risers.

Landing

An obvious stalling point and relatively low minimal speed make for a wing which can be easily put down anywhere. The flexibility of this canopy is amazing. It has heaps of speed, but then I can flap the hell out of her and she gracefully responds and goes down vertically.

Specials

Like any other wing in the category, the Scala requires a two-phase stalling technique, but it's relatively easy to reset, and very forgiving. The backfly window is narrow: large tips are flapping happily, and the centre is already trying to fly forward. There’s a lot of pressure in this canopy! It doesn't have many lines, so a cravat might happen at the exit, but if it does, it can be cleared with the stabilo. I've done about 25 full stalls, including some dirty ones, and had no major problems.

Kinga SCALA light safety training SIV full stall

The stall point is very distinct, and you’d have to be very heavy-handed to stall or spin the Scala by accident. Spinning is fun and predictable - you can easily spin 180 degrees flat in one place if you ever need to.

The Scala doesn't do big ears, so that's something to keep in mind. Spiral dive works well, with the descent rate and g-force that you’d expect from a wing in this category.

Summary

A sweet, high-end, lightweight, mountain all-rounder with straightforward handling and a beautiful balance between performance and agility in a user-friendly package. Of course, it's a wing for an experienced and current pilot, as it requires good flying technique.

I absolutely love the Scala Light. It's without doubt the best wing I've ever flown, and it's my choice for XC and hike and fly racing. Of course, that's just my personal opinion, but if you're thinking about a wing in this category, definitely give it a try."


Notes

​Kinga flies the Scala Light (originally named Scala X-Alps) size 18 in 'Kinga' colours at 78-85kg take-off weight with Supair soft links. Her harnesses are an Ozium (size M with S pod), Supair Strike Pro (made to measure), or Skywalk Range X-Alps 2.
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